Како водоник може да помогне у декарбонизацији авијације?

Уреднички тим IEC

Преузето са: www.iec.ch

Више земаља сматра да је водоник остварива опција када се ради о њиховој стратегији декарбонизације. Авио-индустрија је у великој мјери одлучна да до 2050. пређе на економију с ниским емисијама угљеника. 

Значајан дио планова обухвата улагање у иновативне технологије и истраживање могућности у вези с електричном енергијом и водоником.

С обзиром на то да водоник постаје изводљивија алтернатива гориву, IECEx ће имати важну улогу у обезбјеђивању безбједне инфраструктуре око технологија на бази водоника.

Зашто је водоник добра опција?

Водоник има много већи однос енергије по јединици масе него што то има традиционално авионско гориво. Потенцијално чист водоник произведен из обновљивих извора енергије био би идеална алтернатива јер не би укључивао никакве емисије угљеника. Чак и водоник који укључује емисије угљеника током производње и складиштења и даље би смањио емисије током сагоријевања ради производње енергије.

Како водоник може да помогне у декарбонизацији авио-индустрије?

У авио-индустрији водоник може да игра улогу на два фронта:

·         Може да се користи за смањење емисија у зраку.

·         Може да се угради као алтернатива за декарбонизацију активности на тлу аеродрома.

Еирбас, гигант у авио-индустрији, сматра да је водоник важан технолошки пут који ће помоћи да остваре своје планове да до 2035. године пласирају на тржиште комерцијални авион с ниским садржајем угљеника.

Према процјенама Еирбаса, водоник може потенцијално да смањи емисију угљеника у овом сектору до 50%. Сабине Клауке, главни технолошки директор компаније Еирбас, каже: „У сарадњи с нашим партнерима, препознајемо потенцијал водоника да постане дугорочни пут декарбонизације авио-летова, допуњујући одрживо гориво за авио-индустрију, као подршку нашој транзицији на нето нулту емисију до 2050.”

Многи се такође труде да уведу технологију летова „спремних за водоник“ који, било дјеломично или у потпуности, за покретање лета користе водоник.

Да ли смо већ добили одобрење за полијетање?  

Осим што треба технички припремити технологију за тржиште, при преласку на водоник као гориво постоје инфраструктурни изазови. Иако има високу енергетску вриједност по јединици масе, он такође има велику запремину, чиме се практично имплицира да захтијева више простора за складиштење. У комерцијалном лету требало би обезбиједити резервоаре за гориво који могу да садрже водоник и довољно простора за смјештај довољне количине гаса за снабдијевање кратких летова.

На различитим аеродромима који би служили за летове на водоник мораће се изградити додатна инфраструктура за снабдијевање, операције и безбједност. Штавише, потребно је припремити читаве инсталације, а релативна цијена водоника као горива у поређењу с традиционалним горивима може бити прилично висока.

IECEx за безбједно тржиште

Упркос изазовима, водоник је и даље стратегија за напредак ка декарбонизацији која пуно обећава. Како истраживања и технолошке иновације напредују, биће потребни стандарди, испитивања и цертификације да би се ускладили с владиним политикама и отворио пут за ефикасну комерцијализацију.

IECEx већ деценијама помаже у олакшавању инфраструктуре квалитета за водоник. IECEx надгледа усаглашеност с међународним стандардима који се односе на безбједност водоника, а његова цертификација и даље је драгоцјено средство за олакшавање трговине водоником на националном нивоу и на међународним тржиштима.

У економији с ниским нивоом угљеника коју покреће водоник, IECEx и глобалне организације с којима сарађује имаће виталну улогу у пажљивом превазилажењу изазова у вези с производњом чистог водоника у будућности.

Цијели чланак можете прочитати у e-tech-у.