Kako vodik može pomoći u dekarboniziranju avijacije?

Urednički tim IEC-a

Preuzeto sa: www.iec.ch

Više zemalja smatra da je vodik ostvariva opcija kada se radi o njihovoj strategiji dekarboniziranja. Zrakoplovna industrija u velikoj je mjeri odlučna do 2050. prijeći na ekonomiju s niskim emisijama ugljika.  

Značajan dio planova obuhvaća ulaganje u inovativne tehnologije i istraživanje mogućnosti u vezi s električnom energijom i vodikom.

Budući da vodik postaje izvodljivija alternativa gorivu, IECEx će imati važnu ulogu u osiguravanju sigurne infrastrukture oko tehnologija na bazi vodika.

Zašto je vodik dobra opcija?

Vodik ima mnogo veći odnos energije po jedinici mase nego što to ima tradicionalno gorivo za zrakoplove. Potencijalno čist vodik proizveden iz obnovljivih izvora energije bio bi idealna alternativa jer ne bi uključivao nikakve emisije ugljika. Čak i vodik koji uključuje emisije ugljika tijekom proizvodnje i skladištenja i dalje bi smanjio emisije tijekom sagorijevanja radi proizvodnje energije.

Kako vodik može pomoći u dekarbonizaciji zrakoplovne industrije?

U zrakoplovnoj industriji vodik može igrati ulogu na dva fronta:

·         Može se koristiti za smanjenje emisija u zraku.

·         Može se ugraditi kao alternativa za dekarbonizaciju aktivnosti na tlu zračne luke.

Airbus, gigant u zrakoplovnoj industriji, smatra da je vodik važan tehnološki put koji će pomoći kako bi ostvarili svoje planove da do 2035. godine plasiraju na tržište komercijalni zrakoplov s niskim sadržajem ugljika.

Prema procjenama Airbusa, vodik može potencijalno smanjiti emisiju ugljika u ovome sektoru do 50%. Sabine Klauke, glavni tehnološki direktor kompanije Airbus, kaže: „U suradnji s našim partnerima, prepoznajemo potencijal vodika da postane dugoročni put dekarbonizacije avioletova, dopunjujući održivo gorivo za zrakoplovnu industriju, kao podršku našoj tranziciji na neto nultu emisiju do 2050.”

Mnogi se također trude uvesti tehnologiju letova „spremnih za vodik“ koji, bilo djelomično ili u potpunosti, za pokretanje leta koriste vodonik.

Jesmo li već dobili odobrenje za polijetanje?  

Osim što treba tehnički pripremiti tehnologiju za tržište, pri prelasku na vodik kao gorivo postoje infrastrukturni izazovi. Iako ima visoku energetsku vrijednost po jedinici mase, on također ima veliki obujam, čime se praktično implicira da zahtijeva više prostora za skladištenje. U komercijalnom letu trebalo bi osigurati spremnike za gorivo koji mogu sadržiti vodik i dovoljno prostora za smještaj dovoljne količine plina za opskrbu kratkih letova.

U različitim zračnim lukama koje bi služile za letove na vodik morat će se izgraditi dodatna infrastruktura za opskrbu, operacije i sigurnost. Štoviše, potrebno je pripremiti čitave instalacije, a relativna cijena vodika kao goriva u usporedbi s tradicionalnim gorivima može biti prilično visoka.

IECEx za sigurno tržište

Usprkos izazovima, vodik je i dalje strategija za napredak ka dekarbonizaciji koja puno obećava. Kako istraživanja i tehnološke inovacije napreduju, bit će potrebni standardi, ispitivanja i certifikacije kako bi se uskladili s vladinim politikama i otvorio put za učinkovitu komercijalizaciju.

IECEx već desetljećima pomaže u olakšavanju infrastrukture kvalitete za vodik. IECEx nadgleda usuglašenost s međunarodnim standardima koji se odnose na sigurnost vodika, a njegova certifikacija i dalje je dragocjeno sredstvo za olakšavanje trgovine vodikom na nacionalnoj razini i na međunarodnim tržištima.

U ekonomiji s niskom razinom ugljika koju pokreće vodik, IECEx i globalne organizacije s kojima surađuje imat će vitalnu ulogu u pažljivom prevazilaženju izazova u vezi s proizvodnjom čistog vodika u budućnosti.

Cijeli članak možete pročitati u e-tech-u.