Заједничко саопштење IAF/ISO о додавању питања о климатским промјенама стандардима за системе управљања

Међународни форум за акредитацију (International Acreditation Forum – IAF) и Међународна организација за стандардизацију (International Organisation for Standardization – ISO) дана 22. 2. 2024. године су објавили заједничко саопштење у којем се истиче објављивање амандмана (измјена) на постојеће ISO стандарде, који се односе на климатске акције, а примјењују се на стандарде за системе управљања (Management Systems Standards – MSS).

Наводимо превод заједничког саопштења.

  1. Увод

„Сврха овог саопштења је да нагласи да је дошло до објављивања амандмана о акцији за климатске промјене на постојеће и нове ISO стандарде система управљања (MSS) како би се размотриле ISO-ове обавезе у вези с акцијом за климатске промјене.

Важно је да све стране разумију ову намјеру како би се измјене могле досљедно увести и примијенити.

  1. Додавање питања о климатским промјенама стандардима за системе управљања

2.1 Одлука

Као знак подршке ISO-овој Лондонској декларацији о климатским промјенама, ISO је донио резолуцију која ће резултовати додавањем два нова текста у неколико постојећих стандарда за системе управљања, и која ће бити укључена у све нове стандарде који су у фази развоја/ревизије, како би се одговорило на потребу да се разматра утицај климатских промјена на способност постизања предвиђених исхода система управљања. Измјене ће првобитно бити уведене као амандмани на ове објављене стандарде.

Измјене (двије нове изјаве) ће бити укључене у сваки нови текст хармонизованог стандарда из наведене области (Додатак 2 Анексу СЛ у ISO/IEC директивама, Дио 1).

Амандмани на стандарде ће бити објављени 23. фебруара 2024.

4.1 Разумијевање организације и њеног контекста

Организација мора да утврђује екстерна и интерна питања која су релевантна за њену сврху и која утичу на њену способност да остварује предвиђени(е) резултат(е) њеног система управљања XXX-ом.

Додато: Организација мора да утврђује да ли су климатске промјене релевантно питање.

4.2 Разумијевање потреба и очекивања заинтересованих страна

Организација мора да утврђује:

·         заинтересоване стране које су релевантне за систем управљања XXX-ом,

·         релевантне захтјеве тих заинтересованих страна,

·         који од ових захтјева ће се обрађивати путем система управљања XXX-ом.

Додато: НАПОМЕНА Релевантне заинтересоване стране могу да имају захтјеве у вези с климатским промјенама.

2.2 Циљ измјена

Циљ ових измјена је да се обезбиједи да организација разматра питања климатских промјена у контексту ефикасности система управљања, поред свих других питања. Ове додатне измјене у сваком стандарду система управљања обезбјеђују да се ова важна тема не занемари, већ да је размотре све организације при дизајнирању и имплементацији система управљања.

Општи циљ захтјева за тачке 4.1 и 4.2 остаје непромијењен, тј. да организације морају да размотре сва интерна и екстерна питања која могу да утичу на ефикасност њеног система управљања. Ове нове измјене обезбјеђују да се климатске промјене разматрају у оквиру система управљања као екстерни фактор који је довољно важан за нашу заједницу да захтијева од организација да га размотре.

Треба напоменути да климатске промјене могу да имају различит утицај на сваку компоненту система управљања; на примјер, утицај на систем управљања квалитетом може да буде веома различит од утицаја на систем управљања здрављем и безбједношћу.

Намјера ових измјена није (на примјер) да претвори аудит система управљања здрављем и безбједношћу или аудит система управљања безбједношћу саобраћаја у онај који непропорционално разматра климатске промјене, иако то наравно не умањује њихов значај.

IAF и ISO би жељели да истакну да су климатске промјене веома битна тема и, иако је додавање питања о клими изузетно важно, стандарди су одувијек укључивали потребу да организација размотри сва питања која утичу на системе управљања. Стога, многе организације које примјењују стандарде за системе управљања већ узимају у обзир климатске промјене.

Додатне корисне информације:

За организације које посједују акредитоване сертификате према стандардима система управљања и акредитована тијела за сертификацију, IAF ће дати даље смјернице.“

Увид у измијењене MSS стандарде, типа А[1]

IAF је дао објашњење о утицају ових амандмана на тијела за акредитацију, тијела за сертификацију и на сертификоване организације.

Наводимо превод IAF-овог сажетка из претходно поменутог IAF-овог објашњења:

Коначна одлука IAF-а након 30-дневне консултације

Додавање напомена о климатским промјенама у стандарде система управљања

Увод

IAF и ISO су објавили заједничко саопштење, наглашавајући измјене које се врше у неколико стандарда система управљања, у форми додатног текста који истиче значај климатских промјена као питања у организационом контексту за релевантни систем управљања. Како заједничко саопштење објашњава, до измјена је дошло као одговор на Лондонску декларацију о климатској акцији.

Циљ овог саопштења IAF-a, који одговара на захтјеве документа за расправу IAF-овог техничког комитета из Монтреала 2023. године, јесте да разјасни очекивања везана за  системе управљања сертификованих организација, сертификационих и акредитационих тијела, уз напомену да, како је наведено у заједничком саопштењу:

„Општи циљ захтјева за тачке 4.1 и 4.2 остаје непромијењен тј. да организација мора да размотри сва интерна и екстерна питања која могу да утичу на ефикасност њеног система управљања. Ове нове измјене обезбјеђују да се климатске промјене разматрају у оквиру система управљања као екстерни фактор који је довољно важан за нашу заједницу да захтијева од организација да га размотри.“

Због наведене изјаве у којој стоји да општи циљ захтјева остаје непромијењен, и узимајући у обзир да се ова измјена третира као објашњење, а не као нови захтјев, сматра се да у овом случају није потребан пуни транзициони период, међутим, да треба узети у обзир доље наведене смјернице.

Очекивања од сертификованих организација

Сертификоване организације треба да обезбиједе да су узеле у обзир аспекте и ризике климатских промјена у развоју, одржавању и ефикасности свог(јих) сопственог(их) система управљања.

Треба утврдити да ли су климатске промјене, заједно с другим питањима, релевантне или не, и ако јесу, треба да буду узете у обзир у процјени ризика, у оквиру подручја примјене стандарда система управљања. Ако организација има више од једног система управљања (на примјер, управљање квалитетом и управљање здрављем и безбједношћу), треба да обезбиједи да су климатске промјене, ако су утврђене као релевантне, узете у обзир у оквиру подручја примјене сваког стандарда система управљања.

Треба напоменути да неки аспекти и ризици климатских промјена могу да буду опште природе, независни од подручја примјене система управљања или индустрије која се примјењује (нпр. када је у питању усаглашеност с прописима или прилагодљивост оперативном раду и отпорности организације), док су други посебно повезани са захтјевима стандарда система управљања, одређеним индустријама (нпр. производња енергије, пољопривреда и рибарство) и карактеристикама организације (нпр. географска локација, природа њеног ланца снабдијевања или динамика радне снаге).

Очекивања од тијела за сертификацију

Тијела за сертификацију већ би требала да обезбиједе да је организација утврдила сва интерна и екстерна питања као релевантна или не, и ако јесу, узела их у обзир у развоју и ефикасности система управљања, као што се захтијева у тачкама 4.1 и 4.2.

С новим додацима о климатским промјенама, од тијела за сертификацију се очекује да обезбиједи да су климатске промјене узете у обзир и, ако су утврђене као релевантно питање за њен систем управљања, укључене у било које циљеве и активности за њихово ублажавање које организација спроводи, према потреби. Ако организација није утврдила да су климатске промјене релевантно питање за њен систем управљања, од тијела за сертификацију се очекује да обезбиједи ефикасност процеса организације за доношење те одлуке и спровођење повезаних акција, када је то примјенљиво.

Очекивања од тијела за акредитацију

Тијела за акредитацију требало би, као дио континуираног циклуса акредитације, да обезбиједе да тијела за сертификацију потврде да су њихови сертификовани клијенти у оквиру система управљања узели у обзир аспекте климатских промјена заједно с другим аспектима тачака 4.1 и 4.2.

Временски оквир

Очекује се да ће амандмани на стандарде бити објављени 23. фебруара 2024. године. Као што је горе напоменуто, организације обично већ разматрају питања која се односе на климатске промјене која утичу на контекст њиховог система управљања.

Стога, по објављивању, тијела за сертификацију требало би да укључе нови текст у свој аудит организације и њеног контекста. Као и у уобичајеној пракси, ако сертификована организација не може да докаже да су сва екстерна и интерна питања која су утврђена као релевантна, укључујући климатске промјене, узета у обзир, требало би донијети одговарајући налаз.

Стандарди система управљања ће проћи кроз ISO-ов процес измјена, међутим, ревидирани сертификат се не мора издавати, с обзиром на то да:

  • година објављивања сваког стандарда за систем управљања се неће промијенити;
  • нема измјена у подручју примјене за сертификовани систем управљања;
  • нема значајног утицаја на ефикасност сертификованог система управљања,
  • метод и поступци које ће сертификоване организације коначно примијенити, због новог захтјева, подсјећаће на методе и поступке које би оне примјењивале у случају будућих измјена било ког другог контекстуалног проблема који већ рјешавају у оквиру подручја примјене система управљања.

Све одлуке техничког комитета могу да буду прегледане у претраживом IAF TC дневнику одлука.“

 


[1] Стандарди система управљања (MSS), типа А, садрже захтјеве према којима организација може да тврди усаглашеност, док стандарди система управљања, типа Б, не садрже те захтјеве...“ Више на линку. Пруступљено: 25. 3. 2024. године