Управљање квалитетом: пут ка сталном побољшању

Преузето и преведено са: www.iso.org

Вијест на енглеском језику можете прочитати овдје

Када погледамо како компанија функционише, прво нам на памет падају уобичајени процеси и одјељења, као што су развој производа, продаја, маркетинг, људски ресурси итд. Међутим, важно је препознати да је свака од ових области под утицајем ширег система који се често потцјењује: система управљања квалитетом (Quality Management System - QMS).

У суштини, управљање квалитетом односи се на стварање културе изврсности која прожима све аспекте активности компаније. Доприноси сталном побољшању, усклађености с регулаторним тијелима, истовремено обезбјеђујући да је квалитет интегрисан у сваком аспекту вашег производа или услуге. Резултат је веће задовољство купаца, који остају лојалнији компанији и, изнад свега, побољшање комерцијалних активности које се понављају.

Систем управљања квалитетом одвија се тихо, у позадини, што оставља простор за неразумијевање његове улоге. Хајде да видимо шта је то систем управљања квалитетом, како би требало да изгледа и зашто је апсолутно неопходан вашој компанији.

Садржај

·         Шта је систем управљања квалитетом?

·         Који су принципи управљања квалитетом?

·         Разумијевање обезбјеђења и контроле квалитета

·         Моћ софтвера за управљање квалитетом

·         Изврсност у управљању квалитетом

Шта је систем управљања квалитетом?

Систем управљања квалитетом[1] је скуп процеса и процедура које обезбјеђују да ваше пословање функционише како је предвиђено и да досљедно испоручује висококвалитетне производе и услуге који испуњавају регулаторне и захтјеве купаца.

Квалитет се дефинише као “степен до којег скуп својствених карактеристика објекта испуњава захтјеве” [ISO 9000:2015, 3.6.2]. Према овој дефиницији, QMS је механизам који оптимизује способност ваших производа и услуга да испуне очекивања људи који их купују и користе. Добро интегрисан систем управљања квалитетом побољшава комуникацију, сарадњу и досљедност унутар ваше организације, истовремено смањујући отпад и подстичући континуирано побољшање.

Стандард ISO 9001 је један од најпризнатијих система управљања квалитетом у свијету. Помаже компанијама и организацијама свих величина и сектора да поједноставе своје кључне процесе управљања квалитетом, побољшају свој учинак и покажу своју посвећеност квалитету. Овај стандард је заснован на приступу оријентисаном на процес, који укључује планирање шта треба урадити, извођење оног што је планирано, провјеру добијених резултата, а затим дјеловање на основу ових резултата да би се дошло до даљњих побољшања.

Који су принципи управљања квалитетом?

Систем управљања квалитетом је динамичан систем који се с временом развија кроз процес сталног побољшања. Његов примарни циљ је да испуни или чак надмаши очекивања купаца. Поред принципа “оријентисаности на корисника”, стандард ISO 9001 је структурисан око седам принципа управљања квалитетом (Quality Management Principles - QMP) који воде процесе компаније ка бољим перформансама. Ниједан принцип није важнији од другог и сви заједно гарантују квалитет производње компаније.

QMP-ови формирају скуп вјеровања, стандарда, правила и основних вриједности, за које се сматра да су праведни и да ће вјероватно послужити као основ за управљање квалитетом. Они нису специфични за одређену индустрију или сектор и може да их усвоји свака компанија која тежи изврсности у својим процесима. Било да се ради о производњи или пружању услуга, непрофитним организацијама, владиним или приватним предузећима, QMP-ови су од непроцјењиве вриједности у побољшању перформанси, смањењу отпада, спречавању грешака, смањењу трошкова и, на крају, побољшању задовољства и лојалности купаца.

Дакле, како QMP-ови функционишу и шта могу учинити за ваше пословање? Све одговоре о принципима управљања квалитетом можете пронаћи у ISO-вом посвећеном чланку.

Разумијевање обезбјеђења и контроле квалитета

Обезбјеђење квалитета и контрола квалитета су два аспекта управљања квалитетом који се често користе наизмјенично, иако су то два веома различита концепта. Док контрола квалитета укључује инспекцију производа или услуга на терену, обезбјеђење квалитета испитује процес пружања услуга или управљање квалитетом производње робе. Оба се ослањају на различите технике, алате и фазе да би постигли своје циљеве.

Прегледом своје робе или услуга од самог почетка, можете да спријечите грешке прије него што дођу до купца, а затим усавршите своје процесе да бисте избјегли проблеме у будућности. Да би било дјелотворно, обезбјеђење квалитета мора да се проводи редовно кроз независне аудите.

Радознали сте да сазнате више? Ево вашег водича за боље разумијевање обезбјеђења квалитета и контроле квалитета.

Моћ софтвера за управљање квалитетом

Као што му само име говори, QMS софтвер је платформа за управљање квалитетом која помаже организацијама да управљају и документују своје процесе квалитета да би обезбиједили да њихови производи и услуге испуњавају високе стандарде квалитета и очекивања купаца. Он омогућава свим одјељењима унутар организације – за развој производа, контролу квалитета, обезбјеђење квалитета, регулаторне послове или било којем другом одјељењу – да управљају својим процесима квалитета на структурисан и досљедан начин. Поред тога, софтвер помаже у рационализацији и аутоматизацији рутинских задатака, чиме се омогућава тимовима за квалитет да се фокусирају на више стратешке иницијативе квалитета.

На тржишту је доступно много софтвера за управљање квалитетом, сваки с различитим карактеристикама, предностима и цијенама. Међутим, нису сва рјешења за управљање квалитетом једнака. Које је најбоље за вас зависи од ваше индустрије и специфичних циљева ваше компаније.

Још увијек треба убјеђивање? Читајте даље и искористите моћ софтвера за управљање квалитетом.

ISO 9001[2] Системи управљања квалитетом

Изврсност у управљању квалитетом

Системи управљања квалитетом долазе у различитим облицима, али сви дијеле исте основне карактеристике. Њихов је циљ да идентификују потенцијалне ризике у раној фази процеса и да их унаприједе током времена. Одређивање који је систем управљања квалитетом прави за вас може бити компликован процес и зависи од јединствених потреба и циљева ваше компаније.

Развијен од тима стручњака за квалитет, стандард ISO 9001 нуди рјешење за компаније које желе да имплементирају систем квалитета заснован на најбољим међународним праксама. Као водећи стандард у портфолију ISO 9000, он се посебно фокусира на обезбјеђење квалитета, задовољство купаца и посвећеност сталном побољшању, што га чини незамјењивим алатом у савременом пословном окружењу. Кроз редовна, независна преиспитивања, ваша компанија ће моћи да покаже да квалитет схвата озбиљно и да непрестано тежи изврсности квалитета.



[1] Институт за стандардизацију БиХ је објавио преведени ISO чланак „Системи управљања квалитетом: Увод“ у ИСБИХ Гласнику 1/24.

[2] Институт за стандардизацију БиХ је путем Техничког комитета BAS/TC 3, Управљање квалитетом и обезбјеђење квалитетом, усвојио и објавио сљедеће стандарде:

BAS EN ISO 9001:2015, Системи управљања квалитетом – Захтјеви, (sr, en);

BAS EN ISO 9001:2017, Sustavi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (hr, en);

BAS EN ISO 9001:2017, Sistemi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (bs, en).