Upravljanje kvalitetom: put ka stalnom poboljšanju

Preuzeto i prevedeno sa: www.iso.org

ISO vijest na engleskom jeziku možete pročitati ovdje

Kada pogledamo kako kompanija funkcionira, prvo nam na pamet padaju uobičajeni procesi i odjeli, kao što su razvoj proizvoda, prodaja, marketing, ljudski resursi itd. Međutim, važno je prepoznati da je svaka od ovih oblasti pod utjecajem šireg sustava koji se često potcjenjuje: sustava upravljanja kvalitetom (Quality Management System - QMS).

U suštini, upravljanje kvalitetom odnosi se na stvaranje kulture izvrsnosti koja prožima sve aspekte aktivnosti kompanije. Doprinosi stalnom poboljšanju, usklađenosti s regulatornim tijelima, istodobno osiguravajući da je kvaliteta integrirana u svakom aspektu vašeg proizvoda ili usluge. Rezultat je veće zadovoljstvo kupaca, koji ostaju lojalniji kompaniji i, iznad svega, poboljšanje komercijalnih aktivnosti koje se ponavljaju.

Sustav upravljanja kvalitetom odvija se tiho, u pozadini, što ostavlja prostor za nerazumijevanje njegove uloge. Hajde da vidimo što je to sustav upravljanja kvalitetom, kako bi trebao izgledati i zašto je apsolutno neophodan vašoj kompaniji.

Sadržaj

·         Što je sustav upravljanja kvalitetom?

·         Koja su načela upravljanja kvalitetom?

·         Razumijevanje osiguranja i kontrole kvalitete

·         Moć softvera za upravljanje kvalitetom

·         Izvrsnost u upravljanju kvalitetom

Što je sustav upravljanja kvalitetom?

Sustav upravljanja kvalitetom[1] je skup procesa i procedura koje osiguravaju da vaše poslovanje funkcionira kako je predviđeno i da dosljedno isporučuje visokokvalitetne proizvode i usluge koji ispunjavaju regulatorne i zahtjeve kupaca.

Kvaliteta se definira kao “stupanj do kojeg skup svojstvenih značajki objekta ispunjava zahtjeve” [ISO 9000:2015, 3.6.2]. Prema ovoj definiciji, QMS je mehanizam koji optimizira sposobnost vaših proizvoda i usluga da ispune očekivanja ljudi koji ih kupuju i koriste. Dobro integriran sustav upravljanja kvalitetom poboljšava komunikaciju, suradnju i dosljednost unutar vaše organizacije, istodobno smanjujući otpad i potičući kontinuirano poboljšanje.

Standard ISO 9001 jedan je od najpriznatijih sustava upravljanja kvalitetom u svijetu. Pomaže kompanijama i organizacijama svih veličina i sektora da pojednostave svoje ključne procese upravljanja kvalitetom, poboljšaju svoj učinak i pokažu svoju posvećenost kvaliteti. Ovaj je standard utemeljen na pristupu orijentiranom na proces, koji uključuje planiranje što treba uraditi, izvođenje onoga što je planirano, provjeru dobivenih rezultata, a zatim djelovanje na temelju ovih rezultata kako bi se došlo do daljnjih poboljšanja.

Koja su načela upravljanja kvalitetom?

Sustav upravljanja kvalitetom dinamičan je sustav koji se s vremenom razvija kroz proces stalnog poboljšanja. Njegov primarni cilj je ispuniti ili čak nadmašiti očekivanja kupaca. Osim načela “orijentiranosti na korisnika”, standard ISO 9001 je struktuiran oko sedam načela upravljanja kvalitetom (Quality Management Principles - QMP) koji vode procese kompanije ka boljim performansama. Nijedno načelo nije važnije od drugoga i sva zajedno jamče kvalitetu proizvodnje kompanije.

QMP-ovi formiraju skup vjerovanja, standarda, pravila i temeljnih vrijednosti, za koje se smatra da su pravedni i da će vjerojatno poslužiti kao temelj za upravljanje kvalitetom. Oni nisu specifični za određenu industriju ili sektor i može ih usvojiti svaka kompanija koja teži izvrsnosti u svojim procesima. Bilo da se radi o proizvodnji ili pružanju usluga, neprofitnim organizacijama, vladinim ili privatnim poduzećima, QMP-ovi su od neprocjenjive vrijednosti u poboljšanju performansi, smanjenju otpada, sprječavanju pogrešaka, smanjenju troškova i, na kraju, poboljšanju zadovoljstva i lojalnosti kupaca.

Dakle, kako QMP-ovi funkcioniraju i što mogu učiniti za vaše poslovanje? Sve odgovore o načelima upravljanja kvalitetom možete pronaći u ISO-ovom posvećenom članku.

Razumijevanje osiguranja i kontrole kvalitete

Osiguranje kvalitete i kontrola kvalitete dva su aspekta upravljanja kvalitetom koji se često koriste naizmjenice, iako su to dva veoma različita koncepta. Dok kontrola kvalitete uključuje inspekciju proizvoda ili usluga na terenu, osiguranje kvalitete ispituje proces pružanja usluga ili upravljanje kvalitetom proizvodnje robe. Oba se oslanjaju na različite tehnike, alate i faze kako bi postigli svoje ciljeve.

Pregledom svoje robe ili usluga od samog početka, možete spriječiti pogreške prije nego što dođu do kupca, a zatim usavršiti svoje procese kako biste izbjegli probleme u budućnosti. Kako bi bilo djelotvorno, osiguranje kvalitete mora se provoditi redovito kroz neovisne audite.

Radoznali ste saznati više? Evo vašeg vodiča za bolje razumijevanje osiguranja kvalitete i kontrole kvalitete.

Moć softvera za upravljanje kvalitetom

Kao što mu samo ime govori, QMS softver je platforma za upravljanje kvalitetom koja pomaže organizacijama da upravljaju i dokumentiraju svoje procese kvalitete kako bi osigurali da njihovi proizvodi i usluge ispunjavaju visoke standarde kvalitete i očekivanja kupaca. On omogućuje svim odjelima unutar organizacije – za razvoj proizvoda, kontrolu kvalitete, osiguranje kvalitete, regulatorne poslove ili bilo kojem drugom odjelu – da upravljaju svojim procesima kvalitete na struktuiran i dosljedan način. Pored toga, softver pomaže u racionalizaciji i automatizaciji rutinskih zadataka, čime se omogućuje timovima za kvalitetu da se usredotoče na više strateške inicijative kvalitete.

Na tržištu je dostupno mnogo softvera za upravljanje kvalitetom, svaki s različitim značajkama, prednostima i cijenama. Međutim, nisu sva rješenja za upravljanje kvalitetom jednaka. Koje je najbolje za vas ovisi o vašoj industriji i specifičnim ciljevima vaše kompanije.

Još uvijek treba ubjeđivanje? Čitajte dalje i iskoristite moć softvera za upravljanje kvalitetom.

ISO 9001[2] Sustavi upravljanja kvalitetom

Izvrsnost u upravljanju kvalitetom

Sustavi upravljanja kvalitetom dolaze u različitim oblicima, ali svi dijele iste glavne značajke. Njihov je cilj identificirati potencijalne rizike u ranoj fazi procesa i unaprijediti ih tijekom vremena. Određivanje koji je sustav upravljanja kvalitetom pravi za vas može biti kompliciran proces i ovisi o jedinstvenim potrebama i ciljevima vaše kompanije.

Razvijen od tima stručnjaka za kvalitetu, standard ISO 9001 nudi rješenje za kompanije koje žele implementirati sustav kvalitete utemeljen na najboljim međunarodnim praksama. Kao vodeći standard u portfoliju ISO 9000, on se posebice usredsređuje na osiguranje kvalitete, zadovoljstvo kupaca i posvećenost stalnom poboljšanju, što ga čini nezamjenjivim alatom u suvremenom poslovnom okruženju. Kroz redovita, neovisna preispitivanja, vaša će kompanija moći pokazati da kvalitetu shvaća ozbiljno i neprestano teži izvrsnosti kvalitete.



[1] Institut za standardizaciju BiH je objavio prevedeni ISO članak “Sistemi upravljanja kvalitetom: Uvod“ u ISBIH Glasniku 1/24.

[2] Institut za standardizaciju BiH je putem Tehničkog komiteta BAS/TC 3, Upravljanje kvalitetom i obezbjeđenje kvalitetom, usvojio i objavio sljedeće standarde:

BAS EN ISO 9001:2015, Sistemi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (sr, en);

BAS EN ISO 9001:2017, Sustavi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (hr, en);

BAS EN ISO 9001:2017, Sistemi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (bs, en).