Стандард, пропис, технички пропис? Упућивање на стандарде?
Шта је то стандард, пропис, а шта технички пропис? Иако постоји веза између стандарда и прописа, посебно техничких, то су сасвим различите категорије докумената и по начину доношења и по њиховој примјени.
Приликом израде прописа, од стране надлежних тијела, врши се упућивање на стандарде. На тај начин се:
- поједностављује и убрзава законодавни процес;
- олакшава уклањање препрека за трговину;
- осигурава боља примјена техничких прописа;
- уклањају разлике међу националним техничким прописима различитих земаља, упућивањем на исте, заједнички договорене европске и међународне стандарде;
- не захтијева измјена прописа због техничког напретка (мијења се само стандард - недатирано упућивање).
Упућивање на стандарде може бити:
· датирано,
· недатирано,
· опште.
ДАТИРАНО УПУЋИВАЊЕ:
· упућивање на стандарде којим се означава један одређен стандард или више њих, и то тако да се накнадне ревизије стандарда не могу примјењивати ако се не промијени пропис.
· Стандард се обично означава његовим бројем, те датумом или бројем издања.
· Може се навести и наслов стандарда.
Примјер:
НЕДАТИРАНО УПУЋИВАЊЕ:
· упућивање на стандарде којим се означава један одређен стандард или више њих, и то тако да се накнадне ревизије стандарда примјењују, а да није потребно мијењати пропис.
· Стандард се обично означава само његовим бројем.
· Може се навести и наслов стандарда.
Примјер:
ОПШТЕ УПУЋИВАЊЕ:
· упућивање на стандарде назначавањем свих стандарда одређеног тијела и/или назначавањем стандарда у неком подручју, без појединачног означавања.
Примјер:
Конкурентност босанскохерцеговачких предузећа уско је повезана с њиховом способношћу да, у складу са захтјевима одговарајућих техничких прописа и BAS стандарда, произведу квалитетне и сигурне производе. Предуслов за такву производњу је ефикасан систем инфраструктуре квалитета.
У Босни и Херцеговини је успостављена мрежа институција и организација у области инфраструктуре квалитета коју чине: Институт за стандардизацију БиХ, Институт за метрологију БиХ, Институт за акредитовање БиХ и Агенција за надзор над тржиштем БиХ. На тај начин свим предузећима је омогућено да испуне захтјеве тржишта у погледу квалитета робе коју стављају на тржиште, лакши и једноставнији извоз робе, а потрошачима гарантују сигурност производа које купују.
У наредном периоду Институт за стандардизацију БиХ ће сукцесивно информисати заинтересоване стране о законским и подзаконским актима као и институцијама које су их доносиле (с државног и ентитетског нивоа), а у којима се упућивало на босанскохерцеговачке стандарде (BAS).
Наиме, поред комплетне листе и текстова европских директива које су преузете у законодавство БиХ и линкова ка BAS стандардима на које се позивају, који су и до сада били доступни на интернет страници ИСБИХ-а, свим заинтересованим странама биће доступна и листа с више од 130 закона и подзаконских аката који упућују на босанскохерцеговачке стандарде (BAS).