Добро дошли у свијет телемедицине: разумијевање основа

Преузету и преведену ISO вијест можете прочитати на енглеском језику овдје.

Замислите само како би било погодно да „посјетите” свог љекара преко паметног телефона или рачунара. Или да као здравствени радник можете да се повежете са својим пацијентима и понудите им савјете и његу, гдје год да се налазе. Добро дошли у узбудљив свијет телемедицине – дигитални приступ здравственој заштити који комбинује брзину и досег технологије с персонализацијом и стручношћу здравствених радника.

Телемедицина вам омогућава да имате видеоаскање у реалном времену са својим љекаром, као нпр. с дерматологом о забрињавајућем младежу, из удобности и приватности вашег дома. За милионе људи телемедицина има потенцијал да значајно побољша здравствене исходе, посебно у руралним или недовољно покривеним областима гдје су пружаоци здравствених услуга малобројни.

Телемедицина се користи деценијама, али посљедњих година постаје све популарнија. Како се шири, помаже у смањењу притиска на преоптерећене здравствене установе. Иако не замјењује личне прегледе, може бити важан додатак њези пацијената. Овај чланак истражује шта то телемедицину чини добитним рјешењем за пацијенте и здравствене раднике.

Садржај

·         Шта је телемедицина?

·         Која је разлика између телемедицине, телездравства и телењеге?

·         Како функционише телемедицина?

·         Телемедицина на дјелу: примјене у стварном свијету

·         Које су предности телемедицине у здравству?

·         Заштитите приватност пацијената

·         Нова ера за здравство

Шта је телемедицина?

Замислите 80-годишњу пацијентицу на видео-консултацији са својим љекаром, која разговара о својим симптомима, добија дијагнозу, па чак и рецепт, све из удобности своје дневне собе. Овај иновативни модел здравствене заштите руши традиционалне баријере као што су удаљеност, вријеме и мобилност, чинећи да појединци лакше него икада добијају његу која им је потребна, када им је потребна.

Укратко, телемедицина се дефинише као „здравствена заштита на даљину” или медицинске услуге које се пружају на даљину коришћењем телекомуникационих технологија. Она има потенцијал да трансформише начин на који се здравствена заштита пружа и користи. Постоје три главна тренда у телемедицини, од којих сваки испуњава различите циљеве и користи различите технологије:

·         Интерактивна медицина: Интерактивна телемедицина у реалном времену омогућава живу, двосмјерну комуникацију између пацијената и здравствених радника путем видео или конференцијских позива.

·         Телемедицина са складиштењем и просљеђивањем: Телемедицина са складиштењем и просљеђивањем укључује преношење медицинских података пацијента, као што су слике и картони, од једног пружаоца здравствених услуга до другог ради касније процјене и дијагнозе. Обично се користи у специјалистичким областима као што су дерматологија и радиологија за даљинске консултације и добијање другог мишљења.

·         Даљинско праћење: Даљинско праћење пацијената користи дигиталне здравствене технологије за прикупљање и преношење здравствених података пацијената пружаоцима здравствених услуга ради сталног праћења и управљања.

Од једноставних телефонских консултација до напредних система за даљинско праћење, телемедицина је дизајнирана да задовољи широк спектар потреба и сценарија пацијената.

Која је разлика између телемедицине, телездравства и телењеге?

Ова три термина се често користе наизмјенично, али имају мало различитија значења.

·         Телемедицина се односи на општу употребу технологије за пружање здравствених услуга на даљину. Путем виртуелних консултација, даљинског надзора и дигиталних комуникационих алата, омогућава пацијентима да се консултују са здравственим радницима без физичког присуства, побољшавајући приступачност и удобност.

·         Телездравство је шири концепт који обухвата не само клиничке услуге као што су оне које се пружају путем телемедицине, већ и неклиничке услуге као што су административни састанци, континуирано медицинско образовање и иницијативе у јавном здравству које се спроводе на даљину путем телекомуникационих технологија.

·         Телењега се посебно фокусира на праћење и управљање здрављем и безбједношћу пацијената из њихових домова, користећи технологије као што су сензори и аларми. Има за циљ да подржи самосталан живот и пружи брзу помоћ особама које пате од хроничних болести или инвалидитета.

У суштини, док телемедицина и телездравство обухватају различите здравствене услуге на даљину, телењега се посебно фокусира на даљинско праћење и подршку здравља и добробити пацијената у њиховом кућном окружењу.

Како функционише телемедицина?

Пацијенти обично заказују термине преко онлајн платформи или мобилних апликација и повезују се са здравственим радницима путем видео-конференција, аудио-позива или порука. Током виртуелних консултација, пацијенти описују своје симптоме и историју болести, док здравствени радници врше процјене и дају медицинске савјете. Неке платформе омогућавају пацијентима да учитају своје медицинске картоне како би њихов здравствени центар могао лако да им приступи.

Телемедицинске платформе користе различите технологије како би обезбиједиле ефикасност и функционалност и за пацијенте и за пружаоце здравствених услуга, укључујући бежичне комуникације, видео-конференције, стриминг медије, мобилне технологије, интернет ствари и вјештачку интелигенцију.

Услуге такође могу укључивати даљинско праћење коришћењем носивих медицинских уређаја или кућних комплета за праћење виталних знакова и здравствених параметара пацијената. На основу потреба пацијената, здравствени радници могу да преписују лијекове, упућују пацијенте специјалистима и заказују контролне прегледе ако је потребно.

Телемедицина на дјелу: примјене у стварном свијету

Данас постоји мноштво примјера гдје болнице и здравствени центри примјењују телемедицину како би пружили висококвалитетне здравствене услуге за све. Пацијенти се све више окрећу здравственим апликацијама како би управљали различитим аспектима свог здравља, укључујући хроничне болести (као што су дијабетес, хипертензија, срчана обољења или астма) и управљање лијековима. Они сада могу да се повежу са здравственим радницима из удобности својих домова, чиме скраћују вријеме дугих путовања, боравка у чекаоницама и досадних посјета медицинским клиникама.

Телемедицина је проширила приступ специјалној њези, као што су дерматолошке процјене и очни прегледи. Посебно су, рецимо, услуге менталног здравља постале приступачније и дискретније кроз телепсихијатрију, пружајући спас онима који су можда раније оклијевали да потраже помоћ. То је такође згодан начин да пацијенти добију друго мишљење од већег броја различитих здравствених радника.

Мобилне здравствене апликације су често интерфејс преко којег пацијенти комуницирају с телемедицинским платформама, олакшавајући комуникацију са здравственим радницима, заказивање термина и дијељење здравствених података. На примјер, пацијенти могу да користе мобилне апликације, носиве сензоре и уређаје за даљинско праћење како би провјерили своје виталне функције, пратили своје симптоме и комуницирали са здравственим радницима на даљину.

Које су предности телемедицине у здравству?

Телемедицинске апликације нуде значајне предности и за пружаоце здравствених услуга и за пацијенте. Ево неких од њихових главних предности:

·         Побољшање приступа за пацијенте: Телемедицина има за циљ да пружи здравствене услуге појединцима без обзира на то гдје се налазе, попуњавајући празнине у њези у областима у којима су услуге које пружају специјалисти и здравствене установе недовољне. Гарантује брз и сигуран приступ квалитетној здравственој заштити у сваком тренутку, чиме се обезбјеђује сигурност и удобност пацијената.

·         Бољи квалитет здравствене заштите: Телемедицина побољшава квалитет његе у болницама и медицинским организацијама јер љекарима олакшава праћење пацијената без потребе да они буду физички присутни. Такође смањује број болничких пријема и рецидива, омогућавајући брзи медицински третман чим се појаве симптоми.

·         Веће повјерење: Извјештаји показују да телемедицина такође помаже у повећању задовољства и ангажовања пацијената, пружајући већу флексибилност и шири спектар опција здравствених услуга. Такође помаже у изградњи повјерења у здравствени систем.

·         Исплативост: Телемедицина не само да смањује трошкове транспорта, већ и ефикасно смањује трошкове везане за управљање хроничним болестима и дуготрајну његу. Омогућава скраћивање боравка у болници и пружање професионалних и даљинских консултација. У неким случајевима, љекари могу да вјежбају на даљину, чиме практично праве виртуелну болницу. Такви случајеви помажу у ширењу предности телемедицине на већи број пацијената.

Заштитите приватност пацијената

С обзиром на то да је телемедицина отворила нове путеве за сарадњу и размјену знања, заштита података и приватности пацијената је сада од огромне важности. Пацијенти  морају бити у могућности да подијеле своје личне и медицинске информације без оклијевања. То значи примјену снажних мјера сајбер безбједности како би се осигурало да сваки видео-позив, порука или документ који се дијели буду заштићени на највишем могућем нивоу.

Стандарди пружају снажан оквир за телемедицину, подстичући повјерење, штитећи податке пацијената и омогућавајући беспријекорно и безбједно искуство здравствене његе. Узмимо примјер стандарда ISO 13131. Глобални телездравствени стандард за квалитет, ризик и управљање ресурсима побољшава интероперабилност података, безбједност и корисничко искуство, олакшавајући његу пацијената и медицинска истраживања. Укратко, стандард ISO 13131 помаже у јачању телездравствених услуга, чинећи га не само погодном, већ и безбједном опцијом. 

ISO 13131[1], Телездравствене услуге – Смјернице за планирање квалитета

ISO/TR 16056-1, Интероперабилност система и мрежа телездравства

ISO/IEC 27001[2], Безбједност информација, сајбер безбједност и приватност

Нова ера за здравство

На прагу смо трансформативних промјена у здравственој заштити. Телемедицина комбинује технологију, погодност и персонализовану његу како би здравствене услуге учиниле финансијски доступним и приступачнијим људима широм свијета. Успостављањем свеобухватних политика и оквира усаглашености, пружаоци услуга телездравства и телењеге могу заштитити податке о пацијентима и испоштовати њихова права на приватност, истовремено им пружајући најбољу могућу његу. Будућност здравства је ту, а уз помоћ стандарда можемо учинити да револуционарна открића у телемедицини сада буду свима доступна.


[1] Институт за стандардизацију БиХ је објавио стандард BAS ISO 13131:2022, Здравствена информатика – Телездравствене услуге – Смјернице за планирање квалитета.
[2] Институт за стандардизацију БиХ је објавио стандард BAS EN ISO/IEC 27001:2023, Информациона технологија - Безбједносне технике - Системи за управљање безбједношћу информација – Захтјеви.