15. март – Свјетски дан права потрошача
Организација Consumer International је објавила да је тема овогодишњег Свјетског дана права потрошача „Борба против загађења пластиком”. Кампања је усмјерена на подизање свијести и ангажовање потрошача широм свијета да усвоје и промовишу одрживије праксе. Надовезујући се на прошлогодишњу тему „Одрживи потрошач”, кампања ће се такође фокусирати на централну улогу коју заступници потрошача, владе и предузећа могу играти у суочавању с глобалном кризом загађења пластиком.
Пластика је изузетно користан материјал у нашем свакодневном животу, али наша потрошња и производња пластике, посебно пластике за једнократну употребу, постале су неодрживе. То утиче на наше екосистеме, узрокујући негативне посљедице по животну средину, укључујући загађење локалног и међународног окружења, и угрожава људско здравље. Рјешавање проблема загађења пластиком глобални је изазов који захтијева координирана међународна рјешења.
Процјењује се:
• да ће до 2050. године у океанима бити више пластике него рибе;
• да се загађењем мора пластиком годишње убије 100.000 морских сисара, корњача и милион морских птица;
• да сваке године у свјетске океане уђе 8 милиона тона пластике;
• да пластика за једнократну употребу чини 50% пластике произведене сваке године;
• да је половина укупне произведене пластичне масе произведена у посљедњих 15 година;
• да се 40% произведене пластике пакује и баца након једне употребе.
Потрошачи су све забринутији због загађења пластиком и већ предузимају мјере. Глобална студија из 2019. године открила је да постоји снажна реакција потрошача на пластични отпад (82% испитаника користи прибор за чишћење за вишекратну употребу умјесто пластичних алтернатива за једнократну употребу, 72% њих доноси торбе за вишекратну употребу приликом куповине и 62% користи флаше за пиће које се могу поново пунити) и упркос повећаној употреби пластике за једнократну употребу током пандемије, 55% потрошача широм свијета сада је постало још забринутије за животну средину као резултат COVID-19 и скоро 74% потрошача (у Европи, САД-у и Јужној Америци) спремно је да потроши више на одрживу амбалажу.