15. ožujak – Svjetski dan prava potrošača
Organizacija Consumer International objavila je da je tema ovogodišnjeg Svjetskog dana prava potrošača „Borba protiv zagađenja plastikom”. Kampanja je usmjerena na podizanje svijesti i angažiranje potrošača diljem svijeta da usvoje i promoviraju održivije prakse. Nadovezujući se na prošlogodišnju temu „Održivi potrošač”, kampanja će se također usredotočiti na centralnu ulogu koju zastupnici potrošača, vlade i poduzeća mogu igrati u suočavanju s globalnom krizom zagađenja plastikom.
Plastika je iznimno koristan materijal u našem svakodnevnom životu, ali naša potrošnja i proizvodnja plastike, osobito plastike za jednokratnu uporabu, postale su neodržive. To utječe na naše ekosustave, uzrokujući negativne posljedice po okoliš, uključujući zagađenje lokalnog i međunarodnog okruženja, i ugrožava ljudsko zdravlje. Rješavanje problema zagađenja plastikom globalni je izazov koji zahtijeva koordinirana međunarodna rješenja.
Procjenjuje se:
• da će do 2050. godine u oceanima biti više plastike nego ribe;
• da se zagađenjem mora plastikom godišnje ubije 100.000 morskih sisavaca, kornjača i milijun morskih ptica;
• da svake godine u svjetske oceane uđe 8 milijuna tona plastike;
• da plastika za jednokratnu uporabu čini 50% plastike proizvedene svake godine;
• da je polovica ukupne proizvedene plastične mase proizvedena u posljednjih 15 godina;
• da se 40% proizvedene plastike pakira i baca nakon jedne uporabe.
Potrošači su sve zabrinutiji zbog zagađenja plastikom i već poduzimaju mjere. Globalna studija iz 2019. godine otkrila je da postoji snažna reakcija potrošača na plastični otpad (82% ispitanika koristi pribor za čišćenje za višekratnu uporabu umjesto plastičnih alternativa za jednokratnu uporabu, 72% njih donosi torbe za višekratnu uporabu prilikom kupnje i 62% koristi flaše za piće koje se mogu ponovno puniti) i unatoč povećanoj uporabi plastike za jednokratnu uporabu tijekom pandemije, 55% potrošača diljem svijeta sada je postalo još zabrinutije za okoliš kao rezultat COVID-19 i skoro 74% potrošača (u Europi, SAD-u i Južnoj Americi) spremno je potrošiti više na održivu ambalažu.