Терминолошки рјечник стандардизације

Област стандардиззацијеОсновни стандарди
Teхнички комитетBAS/TC 3- Управљање квалитетом и обезбјеђење квалитета
Термин (ЕН)development
Дефиниција (ЕН)<learning and development> set of learning (3.14) activities to raise the threshold of performance (3.17) of a person, group of people or organisation Note 1 to entry: This development often includes both formal and informal methods or processes. Note 2 to entry: Formal learning (3.14) is when the learner outcomes (3.13) are defined and structured by the curriculum, learning and instructional design and by the organizing body or individual. Note 3 to entry: Can include reflective learning, which is a formal or informal process that deliberately draws on experience to think about events, relationships and learning activities to identify what has been learned and to generate and consider ideas. Note 4 to entry: Can include team learning, which is a social and relational process that occurs from collaboration between individuals leading to coordination of knowledge (3.12) and behaviours (3.3) as a feature of their work processes. Note 5 to entry: Workplace learning is the acquisition of work-related knowledge and skills (3.18) that is the result of training (3.19) that takes place at work. Note 6 to entry: Can include learning through the means of communication technology, sometimes referred to as e-learning. [SOURCE: ISO/TS 30428:2021, 3.2, modified — Notes 2 to 6 to entry added.]
Термин (ФР)
Дефиниција (ФР)
Термин (ДЕ)
Дефиниција (ДЕ)
Термин (БС)
Дефиниција (БС)
Термин (ХР)razvoj
Дефиниција (ХР)<učenje i razvoj> zbirka aktivnosti učenja (3.14) kako bi se podigao prag performanse (3.17) osobe, skupine ljudi ili organizacije Napomena 1 uz naziv: Ovaj razvoj često uključuje formalne i neformalne metode ili procese. Napomena 2 uz naziv: Formalno je učenje (3.14) kada su ishodi učenja definirani i strukturirani planom i programom, projektom učenja i poduke, te od strane organizatora, bio to pojedinac ili tijelo. Napomena 3 uz naziv: Može uključivati promišljajuće/ refleksivno učenje, što je formalan ili neformalan proces gdje se razborito rabi iskustvo pri razmišljanju o događajima, odnosima i aktivnostima učenja kako bi se uočilo što se naučilo, te da bi dolazilo do stvaranja ideja i njihovog uzimanja u obzir. Napomena 4 uz naziv: Može uključivati timsko učenje, što je društven i odnosan proces koji se javlja pri suradnji između pojedinaca, a vodi koordinaciji znanja (3.12) i ponašanja (3.3), kao svojstvo njihovih poslovih procesa. Napomena 5 uz naziv: Učenje na radnom mjestu je stjecanje znanja i vještina (3.17) vezanih za rad, što je rezultat obuke (3.19) koja se odvija na poslu. Napomena 6 uz naziv: Može uključivati učenje putem sredstava komunikacijske tehnologije, o čemu se ponekad govori kao o e-učenju. [IZVOR: ISO/TS 30428:2021, 3.2 modificirana – Dodane napomene uz naziv 1 – 6.]
Термин (СР)
Дефиниција (СР)
Датум2023-09-19
СтандардиBAS ISO 30422:2023