Дефиниција (ЕН) | <learning and development> set of learning (3.14) activities to raise the threshold of performance (3.17) of a person, group of people or organisation
Note 1 to entry: This development often includes both formal and informal methods or processes.
Note 2 to entry: Formal learning (3.14) is when the learner outcomes (3.13) are defined and structured by the curriculum, learning and instructional design and by the organizing body or individual.
Note 3 to entry: Can include reflective learning, which is a formal or informal process that deliberately draws on experience to think about events, relationships and learning activities to identify what has been learned and to generate and consider ideas.
Note 4 to entry: Can include team learning, which is a social and relational process that occurs from collaboration between individuals leading to coordination of knowledge (3.12) and behaviours (3.3) as a feature of their work processes.
Note 5 to entry: Workplace learning is the acquisition of work-related knowledge and skills (3.18) that is the result of training (3.19) that takes place at work.
Note 6 to entry: Can include learning through the means of communication technology, sometimes referred to as e-learning.
[SOURCE: ISO/TS 30428:2021, 3.2, modified — Notes 2 to 6 to entry added.] |
Дефиниција (ХР) | <učenje i razvoj> zbirka aktivnosti učenja (3.14) kako bi se podigao prag performanse (3.17) osobe, skupine ljudi ili organizacije
Napomena 1 uz naziv: Ovaj razvoj često uključuje formalne i neformalne metode ili procese.
Napomena 2 uz naziv: Formalno je učenje (3.14) kada su ishodi učenja definirani i strukturirani planom i programom, projektom učenja i poduke, te od strane organizatora, bio to pojedinac ili tijelo.
Napomena 3 uz naziv: Može uključivati promišljajuće/ refleksivno učenje, što je formalan ili neformalan proces gdje se razborito rabi iskustvo pri razmišljanju o događajima, odnosima i aktivnostima učenja kako bi se uočilo što se naučilo, te da bi dolazilo do stvaranja ideja i njihovog uzimanja u obzir.
Napomena 4 uz naziv: Može uključivati timsko učenje, što je društven i odnosan proces koji se javlja pri suradnji između pojedinaca, a vodi koordinaciji znanja (3.12) i ponašanja (3.3), kao svojstvo njihovih poslovih procesa.
Napomena 5 uz naziv: Učenje na radnom mjestu je stjecanje znanja i vještina (3.17) vezanih za rad, što je rezultat obuke (3.19) koja se odvija na poslu.
Napomena 6 uz naziv: Može uključivati učenje putem sredstava komunikacijske tehnologije, o čemu se ponekad govori kao o e-učenju.
[IZVOR: ISO/TS 30428:2021, 3.2 modificirana – Dodane napomene uz naziv 1 – 6.] |