Terminološki rječnik standardizacije

Oblast standardizacijeOsnovni standardi
Tehnički komitetBAS/TC 3- Upravljanje kvalitetom i osiguranje kvaliteta
Termin (EN)provider
Definicija (EN)(dispute resolution) person or organization (3.8) that supplies and operates a dispute (3.6) resolution process, external to the organization NOTE 1 In general, a provider is a legal entity, separate from the organization and the complainant (3.2). In this way, the attributes of independence and fairness are emphasized (see 4.5). In some situations, a separate unit is established within the organization to handle unresolved complaints (3.3). This International Standard is not intended for that situation, but it can be useful. NOTE 2 The provider contracts with the parties to provide dispute resolution, and is accountable for performance. The provider supplies dispute resolvers. The provider also utilizes support, executive and other staff to supply fi nancial resources, clerical support, scheduling assistance, training, meeting rooms, supervision and similar functions. NOTE 3 Providers can take many forms, including notfor- profi t, for-profi t and public entities. An association (3.1) can also be a provider.
Termin (FR)
Definicija (FR)
Termin (DE)
Definicija (DE)
Termin (BS)
Definicija (BS)
Termin (HR)
Definicija (HR)
Termin (SR)posrednik
Definicija (SR)(rješavanje sporova) osoba ili organizacija (3.8) koja obezbjeđuje i sprovodi proces rješavanja sporova (3.6), eksterno u odnosu na organizaciju NAPOMENA 1 Uopšteno, posrednik je legalan entitet, odvojen od organizacije i podnosioca prigovora (3.2). Na taj način naglašavaju se atributi nepristrasnosti i ferpleja (vidi 4.5). U nekim situacijama, u okviru organizacije uspostavlja se posebna jedinica za rješavanje neriješenih prigovora (3.3). Ovaj međunarodni standard nije namijenjen za takve situacije, ali može biti koristan. NAPOMENA 2 Posrednik ugovara sa stranama rješavanje sporova, i nadležan je za sprovođenje. Posrednik obezbjeđuje osobe za rješavanje sporova. Posrednik takođe koristi pomoć izvršioca i drugog osoblja da pribavi fi nansijske resurse, pisarsku pomoć, pomoć pri organizovanju, obučavanju, sobu za sastanke, nadziranje i slične funkcije. NAPOMENA 3 Posrednik takođe može da koristi različite oblike, uključujući neprofi tne, profi tne i javne entitete. Udruženje (3.1) može takođe biti posrednik.
Datum2016-02-23
StandardiBAS ISO 10003:2009