Отварање пута за безбједну употребу електричних тротинета

Аутор: Џул Томас (Jewel Thomas)

Преузето и преведено са www.iec.ch

Чланак на енглеском језику можете да прочитате овдје

Електрични тротинети су се појавили као практичан и еколошки прихватљив начин превоза широм свијета. IEC (Међународна електротехничка комисија) развија међународне стандарде који се баве њиховим техничким захтјевима и питањима безбједности.

Све више живимо у урбанизованим срединама и градовима, што за посљедицу има повећан саобраћај, буку и загађење. Електрични тротинети (е-тротинети), који представљају еколошки прихватљив, флексибилан, практичан и јефтинији начин превоза, постали су популарна опција за многе путнике. Недавна пандемија Ковид 19 додатно је допринијела њиховој већој употреби за кратке релације, свакодневне вожње, рекреацију и туристичке активности. Стандардни или склопиви е-тротинети омогућавају избјегавање гужви и могу да представљају рјешење за „први и посљедњи километар“ у комбинацији с јавним превозом.

Е-тротинети су двоточкаши које покреће електрични мотор и за рад им није потребно гориво јер користе батерије. Литијум-јонске (Ли-ион) батерије данас најчешће користе е-тротинети и електрична возила (ЕВ), јер могу да ускладиште више енергије, дуже трају и лакше су у поређењу с другим врстама батерија.

Безбједност и перформансе Ли-ион ћелија које се користе у батеријама стандардизовао је IEC. Серија стандарда IEC 62660[1] за секундарне литијум-јонске ћелије за погон електричних возила састоји се од три дијела и покрива испитивања перформанси, испитивање поузданости и захтјеве за безбједност. Сами батеријски склопови за ЕВ стандардизовани су према стандарду ISO 12405-2, који одређује поступке испитивања за Ли-ион батеријске склопове и системе намијењене електричним друмским возилима.

IECEE (IEC-ов систем за оцјењивање усаглашености електротехничке опреме и компоненти) један је од четири IEC-ова система за оцјењивање усаглашености. Овај систем проводи шему за испитивање безбједности, перформанси, интероперабилности компоненти, енергетске ефикасности, електромагнетне компатибилности и присуства опасних супстанци у батеријама.

Батерије могу да се пуне тако што се е-тротинет прикључи на извор напајања или на станицу за електрично пуњење. Нови развој замјењивих батерија (више о томе у чланку Предности замјене батерија код ЕВ) представља још једну опцију која добија на значају. Према ријечима Брама Ротиера (Bram Rotthier), секретара недавно формираног техничког комитета IEC TC 125, чији интервју је дат у наставку, просјечан тротинет има капацитет батерије од 500 ват-сати (Wh) и прелази око 50 km при просјечној брзини од 25 km/h.

Прогнозе раста за е-тротинете – изнајмљене или у власништву

Циљеви за смањење емисије угљен-диоксида и саобраћајних гужви, у комбинацији са друштвеним промјенама, подстичу раст тржишта е-тротинета. Према извјештају који је објавио Global Market Insights 2024. године, тржишна вриједност е-тротинета у 2023. износила је 23,7 милијарди USD, а у периоду од 2024. до 2032. очекује се годишњи раст од преко 6%. Технолошки напредак, као што су GPS праћење, паметне апликације и побољшане безбједносне функције, такође има велики утицај. Кина, Индија и ASEAN земље оствариле су око 94% укупног прихода од е-тротинета у 2023. години.

Док се значајан број корисника одлучује за куповину сопственог е-тротинета, системи изнајмљивања и дијељења су веома популарни у све већем броју градова широм свијета. Према извјештају који је 2025. објавио Straits Research, глобална тржишна вриједност дијељених е-тротинета у 2024. износила је 1,53 милијарде USD, а предвиђа се раст на 7,1 милијарду USD до 2033. године. Европа тренутно предњачи у овом сектору, али се очекује да ће азијско-пацифички регион забиљежити годишњи раст од 23% у периоду од 2022. до 2032. године, с Кином као главним носиоцем тог раста. 

Услуге изнајмљивања забрањене у неким градовима

Међународна агенција за обновљиве изворе енергије (IRENA) истиче у једном прегледу да дијељена возила као што су е-тротинети обично имају већу стопу искоришћености него возила у приватном власништву и да помажу у убрзавању енергетске транзиције. Међутим, ту су и неки недостаци. Упркос почетним успјесима, градови попут Париза и Граца одлучили су да забране изнајмљивање е-тротинета због забринутости у вези са безбједношћу, културом понашања у саобраћају и регулативама.

У Шпанији су неки градови попут Барселоне и Мајорке 2023. године привремено забранили личне тротинете у јавном превозу, због ризика од запаљења батерија. Од јануара 2024. године, у тој земљи је дозвољена продаја само сертификованих е-тротинета. У једном чланку који се бави оваквом врстом ситуација претежно у Њемачкој истиче се забринутост у вези са безбједношћу, културом понашања и недостатком јединственог европског регулаторног оквира за коришћење малих електричних возила на јавним путевима. Као позитиван примјер наводи се успјешна стратегија управљања системима за дијељење е-тротинета у Дизелдорфу, која укључује платформе за анализу података и патроле на терену.

IEC стандарди отварају пут ка усклађеним регулативама

Један од проблема с е-тротинетима јесте недостатак глобалне легислативе. У Европи различите земље, а понекад чак и градови, развијају своје техничке регулативе. У Сједињеним Америчким Државама не постоји јединствена национална регулатива, иако поједине савезне државе имају сопствена правила. Ту на сцену ступа рад IEC-а и других организација за стандардизацију. Један од најновијих техничких комитета IEC-а, IEC TC 125, припрема стандарде за електрична превозна средства намијењена за употребу на јавним путевима или у јавним просторима, као што су е-тротинети и е-транспортери. Под е-транспортерима се обично подразумијевају електрична доставна возила за терет или личну употребу, али IEC их дефинише као било које електрично превозно средство намијењено за јавне путеве или просторе, које омогућава превоз људи и/или робе.

Серија стандарда IEC 63281 односи се на е-транспортере и дефинише захтјеве и методе испитивања за електричну и механичку безбједност, перформансе и издржљивост, функционалну безбједност, електромагнетну компатибилност, одржавање, поправке и рециклажу, као и инфраструктуру за размјену енергије, попут прикључних станица и система за складиштење. Стандард IEC 63281-3-1:2024 омогућава објективно поређење времена вожње е-тротинета узимајући у обзир температуру, услове употребе и моделе различитих произвођача.

E-tech је разговарао са секретаром комитета TC 125 Брамом Ротиером да би сазнао више о стандардизацији е-тротинета у оквиру IEC-а.

Који су то нови стандарди које припрема TC 125?

Једна важна нова технологија су аутономни или самовозећи е-транспортери. Ова рјешења већ се примјењују у неколико земаља. Међутим, то је област коју је неопходно стандардизовати. Током 2026. године планирамо да објавимо IEC 63281-2-2, први стандард који се бави захтјевима за безбједност и методама испитивања за аутономне теретне е-транспортере.

Који су изазови у стандардизацији ове области?

Највећи изазови су брз развој технологије, различите локалне регулативе у погледу услова употребе и техничких карактеристика возила, као и сарадња с европским тијелом за стандардизацију CEN, које такође ради на сродним стандардима. То је истовремено и одлична прилика јер наш рад чини релевантним и подстиче учешће различитих заинтересованих страна у процесу стандардизације.

Неки аналитичари истичу недостатак усклађених регулатива за е-тротинете. Какво је Ваше мишљење?

У мојој земљи, Белгији, локални законодавци су донијели регулативу која омогућава појављивање е-тротинета на јавним путевима. Знам доста људи којима је то сада редован начин превоза, претежно за „посљедњи километар“. Мислим да у Европи не недостаје техничка регулатива – постоји више европских директива и уредби које су релевантне за е-тротинете, попут оних које се односе на машине, електромагнетну компатибилност и батерије. Тренутно радимо на стандардима који могу да помогну произвођачима да се ускладе с тим регулативама. За то је кључна сарадња с европским тијелима CEN и CENELEC.

Како стандарди које је израдио TC 125 помажу индустрији и регулаторним тијелима у рјешавању питања безбједности?

Помажемо различитим заинтересованим странама тако што документујемо консензус који су постигли стручњаци из TC 125 у вези с најновијим достигнућима у области безбједности е-тротинета. Ти документи пружају јасне смјернице регулаторним тијелима и индустрији. У овом процесу учествују стручњаци и различите интересне групе са свих континената и из различитих области, и отворени смо за укључивање додатних стручњака с искуством у раду с е-транспортерима.

На крају, какве су ваше прогнозе за будућност е-тротинета?

Ја видим свијетлу будућност за овакву врсту возила. Не само за е-тротинете, већ и за е-транспортере и лака електрична возила уопште. Све већа разноликост ових возила омогућава људима да пронађу рјешење за мобилност које им одговара. Ако се овај развој заиста оствари, биће много посла за нас у годинама које долазе!

Брам Ротиер води Одјељење за енергетску технологију на Универзитету примијењених наука Одисеј (Odisee) и технички је директор LEVA-EU. Посебно је заинтересован за стандардизацију лаких електричних возила. Поред улоге секретара TC 125, такође је експерт који ради у више техничких комитета и радних група у оквиру ISO-a, CEN и CENELEC.

 



[1] Институт за стандардизацију Босне и Херцеговине је објавио стандарде:

1.       BAS EN IEC 62660-1:2020 Секундарне литијум-јонске ћелије за погон електричних друмских возила – Дио 1: Испитивање перформанси путем Техничког комитета BAS/TC 64, ВС2 – Електротехничка стандардизација.

2.       BAS EN IEC 62660-2:2020  Секундарне литијум-јонске ћелије за погон електричних друмских возила – Дио 2: Испитивање поузданости и неправилног коришћења путем Техничког комитета BAS/TC 64, ВС2 – Електротехничка стандардизација.

3.       BAS EN 62660-3:2019  Секундарне литијум-јонске ћелије за погон електричних друмских возила – Дио 3: Захтјеви за безбједност путем Техничког комитета BAS/TC 64, ВС2 – Електротехничка стандардизација.