Upravljanje kvalitetom: put ka stalnom poboljšanju

Preuzeto i prevedeno sa: www.iso.org

ISO vijest na engleskom jeziku možete pročitati ovdje

Kada pogledamo kako kompanija funkcioniše, prvo nam na pamet padaju uobičajeni procesi i odjeli, kao što su razvoj proizvoda, prodaja, marketing, ljudski resursi itd. Međutim, važno je prepoznati da je svaka od ovih oblasti pod uticajem šireg sistema koji se često potcjenjuje: sistema upravljanja kvalitetom (Quality Management System - QMS).

U suštini, upravljanje kvalitetom odnosi se na stvaranje kulture izvrsnosti koja prožima sve aspekte aktivnosti kompanije. Doprinosi stalnom poboljšanju, usklađenosti s regulatornim tijelima, istovremeno osiguravajući da je kvalitet integrisan u svakom aspektu vašeg proizvoda ili usluge. Rezultat je veće zadovoljstvo kupaca, koji ostaju lojalniji kompaniji i, iznad svega, poboljšanje komercijalnih aktivnosti koje se ponavljaju.

Sistem upravljanja kvalitetom odvija se tiho, u pozadini, što ostavlja prostor za nerazumijevanje njegove uloge. Hajde da vidimo šta je to sistem upravljanja kvalitetom, kako bi trebalo da izgleda i zašto je apsolutno neophodan vašoj kompaniji.

Sadržaj

·         Šta je sistem upravljanja kvalitetom?

·         Koji su principi upravljanja kvalitetom?

·         Razumijevanje osiguranja i kontrole kvaliteta

·         Moć softvera za upravljanje kvalitetom

·         Izvrsnost u upravljanju kvalitetom

Šta je sistem upravljanja kvalitetom?

Sistem upravljanja kvalitetom[1] je skup procesa i procedura koje obezbjeđuju da vaše poslovanje funkcioniše kako je predviđeno i da dosljedno isporučuje visokokvalitetne proizvode i usluge koji ispunjavaju regulatorne i zahtjeve kupaca.

Kvalitet se definiše kao “stepen do kojeg skup svojstvenih karakteristika objekta ispunjava zahtjeve” [ISO 9000:2015, 3.6.2]. Prema ovoj definiciji, QMS je mehanizam koji optimizira sposobnost vaših proizvoda i usluga da ispune očekivanja ljudi koji ih kupuju i koriste. Dobro integrisan sistem upravljanja kvalitetom poboljšava komunikaciju, saradnju i dosljednost unutar vaše organizacije, istovremeno smanjujući otpad i podstičući kontinuirano poboljšanje.

Standard ISO 9001 je jedan od najpriznatijih sistema upravljanja kvalitetom u svijetu. Pomaže kompanijama i organizacijama svih veličina i sektora da pojednostave svoje ključne procese upravljanja kvalitetom, poboljšaju svoj učinak i pokažu svoju posvećenost kvalitetu. Ovaj standard je zasnovan na pristupu orijentisanom na proces, koji uključuje planiranje šta treba uraditi, izvođenje onog što je planirano, provjeru dobijenih rezultata, a zatim djelovanje na osnovu ovih rezultata da bi se došlo do daljnjih poboljšanja.

Koji su principi upravljanja kvalitetom?

Sistem upravljanja kvalitetom je dinamičan sistem koji se s vremenom razvija kroz proces stalnog poboljšanja. Njegov primarni cilj je da ispuni ili čak nadmaši očekivanja kupaca. Pored principa “orijentisanosti na korisnika”, standard ISO 9001 je struktuiran oko sedam principa upravljanja kvalitetom (Quality Management Principles - QMP) koji vode procese kompanije ka boljim performansama. Nijedan princip nije važniji od drugog i svi zajedno garantuju kvalitet proizvodnje kompanije.

QMP-ovi formiraju skup vjerovanja, standarda, pravila i osnovnih vrijednosti, za koje se smatra da su pravedni i da će vjerovatno poslužiti kao osnov za upravljanje kvalitetom. Oni nisu specifični za određenu industriju ili sektor i može ih usvojiti svaka kompanija koja teži izvrsnosti u svojim procesima. Bilo da se radi o proizvodnji ili pružanju usluga, neprofitnim organizacijama, vladinim ili privatnim preduzećima, QMP-ovi su od neprocjenjive vrijednosti u poboljšanju performansi, smanjenju otpada, sprečavanju grešaka, smanjenju troškova i, na kraju, poboljšanju zadovoljstva i lojalnosti kupaca.

Dakle, kako QMP-ovi funkcionišu i šta mogu učiniti za vaše poslovanje? Sve odgovore o principima upravljanja kvalitetom možete pronaći u ISO-ovom posvećenom članku.

Razumijevanje osiguranja i kontrole kvaliteta

Osiguranje kvaliteta i kontrola kvaliteta su dva aspekta upravljanja kvalitetom koji se često koriste naizmjenično, iako su to dva veoma različita koncepta. Dok kontrola kvaliteta uključuje inspekciju proizvoda ili usluga na terenu, osiguranje kvaliteta ispituje proces pružanja usluga ili upravljanje kvalitetom proizvodnje robe. Oba se oslanjaju na različite tehnike, alate i faze da bi postigli svoje ciljeve.

Pregledom svoje robe ili usluga od samog početka, možete spriječiti greške prije nego što dođu do kupca, a zatim usavršiti svoje procese kako biste izbjegli probleme u budućnosti. Da bi bilo djelotvorno, osiguranje kvaliteta mora se provoditi redovno kroz nezavisne audite.

Radoznali ste da saznate više? Evo vašeg vodiča za bolje razumijevanje osiguranja kvaliteta i kontrole kvaliteta.

Moć softvera za upravljanje kvalitetom

Kao što mu samo ime govori, QMS softver je platforma za upravljanje kvalitetom koja pomaže organizacijama da upravljaju i dokumentuju svoje procese kvaliteta kako bi osigurali da njihovi proizvodi i usluge ispunjavaju visoke standarde kvaliteta i očekivanja kupaca. On omogućava svim odjelima unutar organizacije – za razvoj proizvoda, kontrolu kvaliteta, osiguranje kvaliteta, regulatorne poslove ili bilo kojem drugom odjelu – da upravljaju svojim procesima kvaliteta na struktuiran i dosljedan način. Pored toga, softver pomaže u racionalizaciji i automatizaciji rutinskih zadataka, čime se omogućava timovima za kvalitet da se fokusiraju na više strateške inicijative kvaliteta.

Na tržištu je dostupno mnogo softvera za upravljanje kvalitetom, svaki s različitim karakteristikama, prednostima i cijenama. Međutim, nisu sva rješenja za upravljanje kvalitetom jednaka. Koje je najbolje za vas zavisi od vaše industrije i specifičnih ciljeva vaše kompanije.

Još uvijek treba ubjeđivanje? Čitajte dalje i iskoristite moć softvera za upravljanje kvalitetom.

ISO 9001[2] Sistemi upravljanja kvalitetom

Izvrsnost u upravljanju kvalitetom

Sistemi upravljanja kvalitetom dolaze u različitim oblicima, ali svi dijele iste osnovne karakteristike. Njihov je cilj da identificiraju potencijalne rizike u ranoj fazi procesa i da ih unaprijede tokom vremena. Određivanje koji je sistem upravljanja kvalitetom pravi za vas može biti komplikovan proces i zavisi od jedinstvenih potreba i ciljeva vaše kompanije.

Razvijen od tima stručnjaka za kvalitet, standard ISO 9001 nudi rješenje za kompanije koje žele da implementiraju sistem kvaliteta zasnovan na najboljim međunarodnim praksama. Kao vodeći standard u portfoliju ISO 9000, on se posebno fokusira na osiguranje kvaliteta, zadovoljstvo kupaca i posvećenost stalnom poboljšanju, što ga čini nezamjenjivim alatom u savremenom poslovnom okruženju. Kroz redovna, nezavisna preispitivanja, vaša kompanija će moći pokazati da kvalitet shvata ozbiljno i da neprestano teži izvrsnosti kvaliteta.



[1] Institut za standardizaciju BiH je objavio prevedeni ISO članak “Sistemi upravljanja kvalitetom: Uvod“ u ISBIH Glasniku 1/24.

[2] Institut za standardizaciju BiH je putem Tehničkog komiteta BAS/TC 3, Upravljanje kvalitetom i obezbjeđenje kvalitetom, usvojio i objavio sljedeće standarde:

BAS EN ISO 9001:2015, Sistemi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (sr, en);

BAS EN ISO 9001:2017, Sustavi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (hr, en);

BAS EN ISO 9001:2017, Sistemi upravljanja kvalitetom – Zahtjevi, (bs, en).