Glossary of standardization terms

Standardization fieldBasic standards
Technical committeeBAS/TC 59- Societal Security and Protection
Term (EN)risk
Definition (EN)effect of uncertainty on objectives NOTE 1 An effect is a deviation from the expected — positive or negative. NOTE 2 Objectives can have different aspects (such as financial, health and safety, and environmental goals) and can apply at different levels (such as strategic, organization-wide, project, product and process). An objective can be expressed in other ways, e.g. as an intended outcome, a purpose, an operational criterion, as a business continuity objective or by the use of other words with similar meaning (e.g. aim, goal, or target). NOTE 3 Risk is often characterized by reference to potential events (Guide 73, 3.5.1.3) and consequences (Guide 73, 3.6.1.3), or a combination of these. NOTE 4 Risk is often expressed in terms of a combination of the consequences of an event (including changes in circumstances) and the associated likelihood (Guide 73, 3.6.1.1) of occurrence. NOTE 5 Uncertainty is the state, even partial, of deficiency of information related to, understanding or knowledge of, an event, its consequence, or likelihood. NOTE 6 In the context of business continuity management system standards, business continuity objectives are set by the organization, consistent with the business continuity policy, to achieve specific results. When applying the term risk and components of risk management, this should be related to the objectives of the organization that include, but are not limited to the business continuity objectives as specified in 6.2.
Term (FR)
Definition (FR)
Term (DE)
Definition (DE)
Term (BS)
Definition (BS)
Term (HR)
Definition (HR)
Term (SR)rizik
Definition (SR)efekat nesigurnosti na ciljeve NAPOMENA 1 Efekat je odstupanje od očekivanog — pozitivno ili negativno. NAPOMENA 2 Ciljevi mogu da imaju različite aspekte (kao što su finansijski, zdravstveni i bezbjednosni, i ciljevi u vezi sa životnom sredinom) i mogu se primijeniti na različite nivoe (kao što su strateški, na nivou cijele organizacije, projektni, proizvodni i procesni). Cilj može da bude izražen na druge načine, npr. kao željeni ishod, svrha, radni kriterijum, kao cilj društvene bezbjednosti, ili korišćenjem drugih riječi sličnog značenja (sveukupni cilj, opšti cilj i posebni cilj). NAPOMENA 3 Rizik se često karakteriše pozivanjem na potencijalne događaje (Guide 73, 3.5.1.3) i posljedice (Guide 73, 3.6.1.3), ili njihovu kombinaciju. NAPOMENA 4 Rizik se često izražava kombinacijom posljedica nekog događaja (uključujući i promjene u okolnostima) i povezane vjerovatnoće (Guide 73, 3.6.1.1) nastanka. NAPOMENA 5 Nesigurnost je stanje čak i djelimičnog nedostatka informacija u vezi sa razumijevanjem ili poznavanjem događaja, njegovih posljedica ili vjerovatnoće nastanka. NAPOMENA 6 U kontekstu standarda iz oblasti sistema upravljanja kontinuitetom poslovanja, ciljeve kontinuiteta poslovanja postavlja organizacija, u skladu s politikom kontinuiteta poslovanja, kako bi se postigli specifični rezultati. Kada se primjenjuju termini rizik i komponente upravljanja rizikom, treba da se odnose na ciljeve organizacije koji obuhvataju ciljeve kontinuiteta poslovanja, ali nisu ograničeni na njih, kao što je specificirano u 6.2.
Date2016-02-04
StandardsBAS EN ISO 22301:2016