Definition (EN) | <learning and development> broad, multifaceted set of activities focused on improving the performance (3.17) of individuals and organizations through the knowledge (3.12), skills (3.18) and abilities (3.1) of people
Note 1 to entry: Learning is the act of obtaining or acquiring new knowledge, skills and abilities and occurs through the impact of education (3.9), training (3.19) and instruction, practice or study on the individual.
Note 2 to entry: Formal learning is when the learner outcomes (3.13) are defined and structured by the curriculum, learning and instructional design and by the organizing body or individual.
Note 3 to entry: Can include reflective learning, which is a formal or informal process that deliberately draws on experience to think about events, relationships and learning activities to identify what has been learned and to generate and consider ideas.
Note 4 to entry: Can include team learning, which is a social and relational process that occurs from collaboration between individuals leading to coordination of knowledge and behaviours (3.3) as a feature of their work processes.
Note 5 to entry: Workplace learning is the acquisition of work-related knowledge and skills that is the result of training that takes place at work.
Note 6 to entry: Can include learning through the means of communication technology, sometimes referred to as e-learning.
Note 7 to entry: People also learn from others, which can raise awareness of the organization’s diversity and inclusion principles and strategic objectives.
Note 8 to entry: Blended learning involves combining different modes of learning to achieve desired learner outcomes.
[SOURCE: ISO/TS 30428:2021, 3.1] |
Definition (HR) | <učenje i razvoj> širok, višeznačan skup aktivnosti usredotočen na poboljšanje performanse (3.17) pojedinaca i organizacija kroz znanje (3.14), vještine (3.18) i sposobnosti (3.1) ljudi
Napomena 1 uz naziv: Učenje je čin dobivanja ili stjecanja novoga znanja, vještina i sposobnosti, a do njega dolazi kroz utjecaj obrazovanja (3.9), obuke (3.19) i poduke, prakse ili učenja na pojedinca.
Napomena 2 uz naziv: Formalno je učenje (3.14) kada su ishodi učenja definirani i strukturirani planom i programom, projektom učenja i poduke, te od strane organizatora, bio to pojedinac ili tijelo.
Napomena 3 uz naziv: Može uključivati promišljajuće/ refleksivno učenje, što je formalan ili neformalan proces gdje se razborito rabi iskustvo pri razmišljanju o događajima, odnosima i aktivnostima učenja kako bi se uočilo što se naučilo, te da bi dolazilo do stvaranja ideja i njihovog uzimanja u obzir.
Napomena 4 uz naziv: Može uključivati timsko učenje, što je društven i odnosan proces koji se javlja pri suradnji između pojedinaca, a vodi koordinaciji znanja i ponašanja (3.3), kao svojstvo njihovih poslovnih procesa.
Napomena 5 uz naziv: Učenje na radnom mjestu je stjecanje znanja i vještina vezanih za rad, što je rezultat obuke koja se odvija na poslu.
Napomena 6 uz naziv: Može uključivati učenje putem sredstava komunikacijske tehnologije, o čemu se ponekad govori kao o e-učenju.
Napomena 7 uz naziv: Ljudi također uče od drugih, što može podići svijest o raznolikosti organizacije i načelima inkluzije i strateškim ciljevima.
Napomena 8 uz naziv: Mješovito učenje uključuje kombiniranje različitih načina učenja za postizanje željenih ishoda učenja.
[IZVOR: ISO/TS 30428:2021, 3.1] |