Otvaranje puta za sigurnu upotrebu električnih trotineta
Autor: Jewel Thomas
Preuzeto i prevedeno sa www.iec.ch
Članak na engleskom jeziku možete pročitati ovdje
Električni trotineti su se pojavili kao praktičan i ekološki prihvatljiv način prijevoza širom svijeta. IEC (Međunarodna elektrotehnička komisija) razvija međunarodne standarde koji se bave njihovim tehničkim zahtjevima i pitanjima sigurnosti.
Sve više živimo u urbaniziranim sredinama i gradovima, što za posljedicu ima povećan saobraćaj, buku i zagađenje. Električni trotineti (e-trotineti), koji predstavljaju ekološki prihvatljiv, fleksibilan, praktičan i jeftiniji način prijevoza, postali su popularna opcija za mnoge putnike. Nedavna pandemija COVID-19 dodatno je doprinijela njihovoj većoj upotrebi za kratke relacije, svakodnevne vožnje, rekreaciju i turističke aktivnosti. Standardni ili sklopivi e-trotineti omogućavaju izbjegavanje gužvi i mogu predstavljati rješenje za „prvi i posljednji kilometar“ u kombinaciji s javnim prijevozom.
E-trotineti su dvotočkaši koje pokreće električni motor i za rad im nije potrebno gorivo jer koriste baterije. Litijum-jonske (Li-ion) baterije danas najčešće koriste e-trotineti i električna vozila (EV), jer mogu da uskladište više energije, duže traju i lakše su u poređenju s drugim vrstama baterija.
Sigurnost i performanse Li-ion ćelija koje se koriste u baterijama standardizirao je IEC. Serija standarda IEC 62660[1] za sekundarne litijum-jonske ćelije za pogon električnih vozila sastoji se od tri dijela i pokriva ispitivanja performansi, ispitivanje pouzdanosti i zahtjeve za sigurnost. Sami baterijski sklopovi za EV standardizirani su prema standardu ISO 12405-2, koji određuje postupke ispitivanja za Li-ion baterijske sklopove i sisteme namijenjene električnim cestovnim vozilima.
IECEE (IEC-ov sistem za ocjenjivanje usaglašenosti elektrotehničke opreme i komponenti) jedan je od četiri IEC-ova sistema za ocjenjivanje usaglašenosti. Ovaj sistem provodi shemu za ispitivanje sigurnosti, performansi, interoperabilnosti komponenti, energetske efikasnosti, elektromagnetne kompatibilnosti i prisustva opasnih supstanci u baterijama.
Baterije se mogu puniti tako što se e-trotinet priključi na izvor napajanja ili na stanicu za električno punjenje. Novi razvoj zamjenjivih baterija (više o tome u članku Prednosti zamjene baterija kod EV) predstavlja još jednu opciju koja dobija na značaju. Prema riječima Brama Rotthiera, sekretara nedavno formiranog tehničkog komiteta IEC TC 125, čiji intervju je dat u nastavku, prosječan trotinet ima kapacitet baterije od 500 vat-sati (Wh) i prelazi oko 50 km pri prosječnoj brzini od 25 km/h.
Prognoze rasta za e-trotinete – iznajmljene ili u vlasništvu
Ciljevi za smanjenje emisije ugljen-dioksida i saobraćajnih gužvi, u kombinaciji sa društvenim promjenama, podstiču rast tržišta e-trotineta. Prema izvještaju koji je objavio Global Market Insights 2024. godine, tržišna vrijednost e-trotineta u 2023. iznosila je 23,7 milijardi USD, a u periodu od 2024. do 2032. očekuje se godišnji rast od preko 6%. Tehnološki napredak, kao što su GPS praćenje, pametne aplikacije i poboljšane sigurnosne funkcije, takođe ima veliki uticaj. Kina, Indija i ASEAN zemlje ostvarile su oko 94% ukupnog prihoda od e-trotineta u 2023. godini.
Dok se značajan broj korisnika odlučuje za kupovinu vlastitog e-trotineta, sistemi iznajmljivanja i dijeljenja su veoma popularni u sve većem broju gradova širom svijeta. Prema izvještaju koji je 2025. objavio Straits Research, globalna tržišna vrijednost dijeljenih e-trotineta u 2024. iznosila je 1,53 milijarde USD, a predviđa se rast na 7,1 milijardu USD do 2033. godine. Evropa trenutno prednjači u ovom sektoru, ali se očekuje da će azijsko-pacifički region zabilježiti godišnji rast od 23% u periodu od 2022. do 2032. godine, s Kinom kao glavnim nosiocem tog rasta.
Usluge iznajmljivanja zabranjene u nekim gradovima
Međunarodna agencija za obnovljive izvore energije (IRENA) ističe u jednom pregledu da dijeljena vozila kao što su e-trotineti obično imaju veću stopu iskorištenosti nego vozila u privatnom vlasništvu i da pomažu u ubrzavanju energetske tranzicije. Međutim, tu su i neki nedostaci. Uprkos početnim uspjesima, gradovi poput Pariza i Graza odlučili su da zabrane iznajmljivanje e-trotineta zbog zabrinutosti u vezi sa sigurnošću, kulturom ponašanja u saobraćaju i regulativama.
U Španiji su neki gradovi poput Barcelone i Mallorce 2023. godine privremeno zabranili lične trotinete u javnom prijevozu, zbog rizika od zapaljenja baterija. Od januara 2024. godine, u toj zemlji je dozvoljena prodaja samo certificiranih e-trotineta. U jednom članku koji se bavi ovakvom vrstom situacija pretežno u Njemačkoj ističe se zabrinutost u vezi sa sigurnošću, kulturom ponašanja i nedostatkom jedinstvenog evropskog regulatornog okvira za korištenje malih električnih vozila na javnim putevima. Kao pozitivan primjer navodi se uspješna strategija upravljanja sistemima za dijeljenje e-trotineta u Düsseldorfu, koja uključuje platforme za analizu podataka i patrole na terenu.
IEC standardi otvaraju put ka usklađenim regulativama
Jedan od problema s e-trotinetima jeste nedostatak globalne legislative. U Evropi različite zemlje, a ponekad čak i gradovi, razvijaju svoje tehničke regulative. U Sjedinjenim Američkim Državama ne postoji jedinstvena nacionalna regulativa, iako pojedine savezne države imaju vlastita pravila. Tu na scenu stupa rad IEC-a i drugih organizacija za standardizaciju. Jedan od najnovijih tehničkih komiteta IEC-a, IEC TC 125, priprema standarde za električna prijevozna sredstva namijenjena za upotrebu na javnim putevima ili u javnim prostorima, kao što su e-trotineti i e-transporteri. Pod e-transporterima se obično podrazumijevaju električna dostavna vozila za teret ili ličnu upotrebu, ali IEC ih definira kao bilo koje električno prijevozno sredstvo namijenjeno za javne puteve ili prostore, koje omogućava prijevoz ljudi i/ili robe.
Serija standarda IEC 63281 odnosi se na e-transportere i definira zahtjeve i metode ispitivanja za električnu i mehaničku sigurnost, performanse i izdržljivost, funkcionalnu sigurnost, elektromagnetnu kompatibilnost, održavanje, popravke i reciklažu, kao i infrastrukturu za razmjenu energije, poput priključnih stanica i sistema za skladištenje. Standard IEC 63281-3-1:2024 omogućava objektivno poređenje vremena vožnje e-trotineta uzimajući u obzir temperaturu, uvjete upotrebe i modele različitih proizvođača.
E-tech je razgovarao sa sekretarom komiteta TC 125 Bramom Rotthierom kako bi saznao više o standardizaciji e-trotineta u okviru IEC-a.
Koji su to novi standardi koje priprema TC 125?
Jedna važna nova tehnologija su autonomni ili samovozeći e-transporteri. Ova rješenja već se primjenjuju u nekoliko zemalja. Međutim, to je oblast koju je neophodno standardizirati. Tokom 2026. godine planiramo da objavimo IEC 63281-2-2, prvi standard koji se bavi zahtjevima za sigurnost i metodama ispitivanja za autonomne teretne e-transportere.
Koji su izazovi u standardizaciji ove oblasti?
Najveći izazovi su brz razvoj tehnologije, različite lokalne regulative u pogledu uvjeta upotrebe i tehničkih karakteristika vozila, kao i saradnja s evropskim tijelom za standardizaciju CEN, koje također radi na srodnim standardima. To je istovremeno i odlična prilika jer naš rad čini relevantnim i podstiče učešće različitih zainteresovanih strana u procesu standardizacije.
Neki analitičari ističu nedostatak usklađenih regulativa za e-trotinete. Kakvo je Vaše mišljenje?
U mojoj zemlji, Belgiji, lokalni zakonodavci su donijeli regulativu koja omogućava pojavljivanje e-trotineta na javnim putevima. Znam dosta ljudi kojima je to sada redovan način prijevoza, pretežno za „posljednji kilometar“. Mislim da u Evropi ne nedostaje tehnička regulativa – postoji više evropskih direktiva i uredbi koje su relevantne za e-trotinete, poput onih koje se odnose na mašine, elektromagnetnu kompatibilnost i baterije. Trenutno radimo na standardima koji mogu pomoći proizvođačima da se usklade s tim regulativama. Za to je ključna saradnja s evropskim tijelima CEN i CENELEC.
Kako standardi koje je izradio TC 125 pomažu industriji i regulatornim tijelima u rješavanju pitanja sigurnosti?
Pomažemo različitim zainteresovanim stranama tako što dokumentiramo konsenzus koji su postigli stručnjaci iz TC 125 u vezi s najnovijim dostignućima u oblasti sigurnosti e-trotineta. Ti dokumenti pružaju jasne smjernice regulatornim tijelima i industriji. U ovom procesu učestvuju stručnjaci i različite interesne grupe sa svih kontinenata i iz različitih oblasti, i otvoreni smo za uključivanje dodatnih stručnjaka s iskustvom u radu s e-transporterima.
Na kraju, kakve su vaše prognoze za budućnost e-trotineta?
Ja vidim svijetlu budućnost za ovakvu vrstu vozila. Ne samo za e-trotinete, već i za e-transportere i laka električna vozila uopće. Sve veća raznolikost ovih vozila omogućava ljudima da pronađu rješenje za mobilnost koje im odgovara. Ako se ovaj razvoj zaista ostvari, bit će mnogo posla za nas u godinama koje dolaze!
Bram Rotthier vodi Odjeljenje za energetsku tehnologiju na Univerzitetu primijenjenih nauka Odisee i tehnički je direktor LEVA-EU. Posebno je zainteresovan za standardizaciju lakih električnih vozila. Pored uloge sekretara TC 125, također je ekspert koji radi u više tehničkih komiteta i radnih grupa u okviru ISO-a, CEN-a i CENELEC-a.
[1] Institut za standardizaciju Bosne i Hercegovine je objavio standarde:
- BAS EN IEC 62660-1:2020 Sekundarne litij-jonske ćelije za pogon električnih cestovnih vozila – Dio 1: Ispitivanje performansi, putem Tehničkog komiteta BAS/TC 64, VS2 – Elektrotehnička standardizacija.
- BAS EN IEC 62660-2:2020 Sekundarne litij-jonske ćelije za pogon električnih cestovnih vozila – Dio 2: Ispitivanje pouzdanosti i nepravilnog korištenja, putem Tehničkog komiteta BAS/TC 64, VS2 –Elektrotehnička standardizacija.
- BAS EN 62660-3:2019 Sekundarne litij-jonske ćelije za pogon električnih cestovnih vozila – Dio 3: Zahtjevi za sigurnost, putem Tehničkog komiteta BAS/TC 64, VS2 – Elektrotehnička standardizacija.