Terminološki rječnik standardizacije

Oblast standardizacijeTemeljni standardi
Tehnički komitetBAS/TC 3- Upravljanje kvalitetom i osiguranje kvalitete
Termin (EN)organization
Definicija (EN)group of people and facilities with an arrangement of responsibilities, authorities and relationships EXAMPLE Company, corporation, fi rm, enterprise, institution, charity, sole trader, association (3.1), or parts or combination thereof. NOTE 1 This International Standard pertains to different types of organizations, each with very different roles in the dispute (3.6) resolution process. They include organizations that have unresolved complaints (3.3), providers (3.9) of dispute resolution, and associations (3.1) that provide or sponsor dispute-resolution processes. For convenience, in this International Standard, the term “organization” used alone means the entity against which an unresolved complaint has been made and that is now or can be in the future a party to a dispute. The terms “provider” and “association” are used to describe the other types of organizations. NOTE 2 Adapted from ISO 9000:2005, 3.3.1.
Termin (FR)
Definicija (FR)
Termin (DE)
Definicija (DE)
Termin (BS)
Definicija (BS)
Termin (HR)
Definicija (HR)
Termin (SR)organizacija
Definicija (SR)grupa ljudi, objekata i pripadajuće opreme, sa uspostavljenim odgovornostima, ovlašćenjima i odnosima PRIMJER Kompanija, korporacija, firma, preduzeće, institucija, humanitarna organizacija, trgovinska organizacija, udruženje (3.1) ili njihovi dijelovi, odnosno njihova kombinacija. NAPOMENA 1 Ovaj međunarodni standard se odnosi na različite vrste organizacija, svaka sa vrlo različitim pravilima u procesu rješavanja sporova (3.6). Oni uključuju organizacije koje imaju neriješene prigovore (3.3), posrednike (3.9) u rješavanju prigovora, udruženja (3.1) koja posreduju ili sponzorišu (organizuju-fi nansiraju) proces rješavanja. Za primjenu, u ovom međunarodnom standardu, termin »organizacija« korišten je samo kao način prema entitetu kojem je neriješen prigovor i koji je sada ili može biti strana u sporu. Termini ,«posrednik«, i »udruženje « korišteni su da opišu druge vrste organizacija. NAPOMENA 2 Prerađen termin iz ISO 9000:2005, 3.3.1.
Nadnevak2016-02-23
StandardiBAS ISO 10003:2009