Terminološki rječnik standardizacije

Oblast standardizacijeTemeljni standardi
Tehnički komitetBAS/TC 3- Upravljanje kvalitetom i osiguranje kvalitete
Termin (EN)management system consultancy
Definicija (EN)participation in establishing, implementing or maintaining a management system EXAMPLE 1 Preparing or producing manuals or procedures. EXAMPLE 2 Giving specific advice, instructions or solutions towards the development and implementation of a management system. Note 1 to entry: Arranging training and participating as a trainer is not considered consultancy, provided that, where the course relates to management systems or auditing, it is confined to the provision of generic information; i.e. the trainer should not provide client-specific solutions. Note 2 to entry: The provision of generic information, but not client specific solutions for the improvement of processes or systems, is not considered to be consultancy. Such information may include:  explaining the meaning and intention of certification criteria;  identifying improvement opportunities;  explaining associated theories, methodologies, techniques or tools;  sharing non-confidential information on related best practices;  other management aspects that are not covered by the management system being audited.
Termin (FR)
Definicija (FR)
Termin (DE)
Definicija (DE)
Termin (BS)
Definicija (BS)
Termin (HR)
Definicija (HR)
Termin (SR)konsultantske usluge za sistem upravljanja
Definicija (SR)učešće u uspostavljanju, primjeni ili održavanju nekog sistema upravljanja PRIMJER 1 Pripremanje ili izrada poslovnika ili procedura. PRIMJER 2 Davanje specifičnih savjeta, instrukcija ili rješenja za razvoj ili primjenu sistema upravljanja. NAPOMENA 1 u vezi s ovom tačkom: Pripremanje obuke i učestvovanje u ulozi osobe koja vrši obuku ne smatra se konsultantskom uslugom, pod uslovom da se, kada se kurs odnosi na sisteme upravljanja ili provjeravanje, on ograničava na davanje opštih informacija, npr. osoba koja vrši obuku ne treba da daje rješenja specifična za klijenta. NAPOMENA 2 u vezi s ovom tačkom: Pružanje opštih informacija, ali ne i rješenja za poboljšavanje procesa ili sistema specifičnih za klijenta, ne smatra se konsultantskom uslugom. Takve informacije mogu da obuhvate: – objašnjenje značenja i namjene kriterijuma sertifikacije; – identifikovanje mogućnosti za poboljšavanje; – objašnjenje povezanih teorija, metodologija, tehnika ili alata; – dijeljenje informacija o najboljoj praksi koje nisu povjerljive; – drugi aspekti upravljanja koji nisu obuhvaćeni sistemom upravljanja koji se provjerava.
Nadnevak2017-12-11
StandardiBAS EN ISO/IEC 17021-1:2017